Women and tango in Santa Fe City society from c1928 to 1998

Authors

  • Mauricio Andrés Pitich Universidad Nacional del Litoral

Keywords:

Estudios de género, Educación, Producción, Distribución, Consumo

Abstract

Approximately 466km from the obelisk and much further from the present time that the artistic and academic scenarios around tango phenomenon pass through, this musical genre, poetry and dance has been mobilized and (re)produced in the city of Santa Fe throughout the 20th century under socio-cultural contexts different from those of the Buenos Aires city. In this framework, wondering about the women roles, their subversive potential and their artistic contribution in an environment saturated with men enriches, includes and enhances the existing and scarce historical constructions of tango in Santa Fe society. As a consequence, to generate this research with a gender perspective, hemerographic sources [newspaper] and audiovisual records will be analyzed in addition to interviews and a critical review of locally produced histories. In this way, an attempt will be made to enlighten an artistic context little studied and discriminated against, its protagonists, as well as of the weaknesses and problems in the different historical account.

Author Biography

Mauricio Andrés Pitich, Universidad Nacional del Litoral

Mauricio Andrés Pitich es Doctor en Humanidades mención Música (Facultad de Humanidades y Ciencias - Universidad Nacional del Litoral) y Licenciado en Música con Orientación de Guitarra (Instituto Superior de Música - Universidad Nacional del Litoral). Como musicólogo, su campo de investigación son las Ciencias Humanas, más específicamente: los Cultural Studies, los Performance Studies, la Musicología y en particular el Tango. Jefe de Trabajos Prácticos de Historia de la Música Occidental (ISM-UNL), Profesor de Semiótica de la Música (FHAyCS - Universidad Autónoma de Entre Ríos) y Profesor de Historia de la Música en Argentina y Latinoamérica (Liceo Municipal “Antonio Fuentes del Arco”). Estudió guitarra-clásica con Eduardo Isaac, Néstor Ausqui y Osvaldo Muñoz; guitarra-jazz con Ángel “Cacho” Hussein y Sebastián López; guitarra-tango con César Angeleri. Como músico, es miembro de Daniela Romano Grupo, Gabriel de Pedro Quinteto y de la Gran Orquesta Típica Tango “348”, además de su carrera como solista.

Published

2021-11-08