From Cosquín to San Antonio. Summer festivals and identitarian discourses

Authors

  • Claudio F. Díaz

Abstract

The aim of this paper is to study the relationship between four festivals that take place in Cordoba (Argentina) and have been important in the construction of identitarian narratives which, though different, are deeply interrelated. My purpose is to demonstrate that although each one of these events can be seen as unique, all of them are part of the same system stemming from the same social process; therefore their singularities are better understood by thinking in their relationship. I am referring to the Cosquín National Folklore Festival, La Falda Argentinian Contemporary Music Festival, Cosquín Rock Festival and the San Antonio de Arredondo National Culture Encounter. Each of them has become an annual rite with its center on popular music in two variants that have gained legitimation in Argentina with the passing of time: Rock and Folklore. The particularities of the analyzed festivals, but also their deep relationships, are better understood when related to the fundamental place of those two fields of popular music in the symbolic struggles to shape national identity.

Author Biography

Claudio F. Díaz

Claudio Fernando Díaz es Magíster en Sociosemiótica y Doctor en Letras por la Universidad Nacional de Córdoba. Profesor por concurso a cargo de la Cátedra de Sociología del Discurso de la Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba, desde 2008. En dicha casa de estudios ha ocupado distintos cargos de gestión académica, entre ellos los de Director del Centro de Investigaciones (CIFFyH) y Director de la Escuela de Letras. Desde 2008 dirige un equipo de investigación radicado en el CIFFyH abocado al estudio de las músicas populares desde una perspectiva sociodiscursiva. Además de numerosos artículos en revistas ha publicado los siguientes libros. Como Autor: Libro de viajes y extravíos. Un recorrido por el rock argentino (1965-1985) (2005); Variaciones sobre el ser nacional. Una aproximación sociodiscursiva al folklore argentino (2009). Como coautor: Bailar en san Antonio. Testimonios y reflexiones sobre el Encuentro Nacional Cultural de San Antonio de Arredondo (2012). Como compilador: Fisuras en el sentido. Músicas populares y luchas simbólicas (2015) y Música y Discurso. Aproximaciones analíticas desde América Latina, en colaboración con Berenice Corti (2017).

Published

2020-10-15