Regarding a solemn service in the Cathedral of Mexico, a Navarrese insurgent, and the lost score of a Catalan, based in The Colonial Havana. An excuse for an autoethnographic story and the biography of a musical document

Authors

  • Miriam Escudero Universidad de La Habana

Keywords:

musical document, musical heritage, cultural studies

Abstract

To decode those elements (circumstances, background, events, invisible relationships, intellectual postures) that mediate the two-way interaction between the creative subject (life story) and artwork, musicology has expressed itself, among other genres, through the subject’s biography. Since the musical document, in its many variants, is evidence of the process of musical creation, I propose that, positioned from the management of cultural heritage, we write the object’s biography, deciphering, at the same time, contexts and reasons of the researcher and the investigated; paradox of the uniqueness of heritage work. As a result, the construction of this new knowledge supports a preservation that goes beyond data computation and factual description, revalidates that cultural good, and serves as a mediator for its refunctionalized insertion into the social practice of the music scene.

Author Biography

Miriam Escudero, Universidad de La Habana

Miriam Escudero (La Habana, 1970). Musicóloga. Dirige el Gabinete de Patrimonio Musical Esteban Salas de la Oficina del Historiador de La Habana. Es investigadora titular del Centro de Investigación y Desarrollo de la Música Cubana y profesora titular del Colegio Universitario San Gerónimo de La Habana (Universidad de La Habana) en donde ha implementado la Maestría en Gestión del Patrimonio Histórico-Documental de la Música. Participa y dirige proyectos de investigación relacionados con la música de Latinoamérica en el período colonial. Posee más de 30 publicaciones entre libros, artículos y materiales audiovisuales; participa como conferencista en eventos internacionales e imparte seminarios en espacios académicos. Edita y dirige el boletín digital El Sincopado Habanero, el espacio virtual Observatorio del Patrimonio Musical, las colecciones bibliográficas: Música Sacra de Cuba, siglo XVIII y Patrimonio Musical Cubano (siglo XIX) y la colección audiovisual: Documentos sonoros del patrimonio musical cubano.

Published

2021-03-23