<i>Aural Latency</i>. On the Interaction between Image and Sound in Iconic Notation

Authors

  • David Magnus

Keywords:

graphic music notation, iconic turn, pictorial turn, writing theory

Abstract

Aural Latency. On the Interaction between Image and Sound in Iconic Notation

The implementation of writing as a cultural technique in the field of music enabled the development of different principles of composition and therefore helped to structure acoustic events on a two-dimensional interface (musical score). However, the sound innovations put forward by the avant-garde of the 20th Century challenged the so-called standard notation as optic representation par excellence. Many of the new musical aesthetics exceeded the classical tonal organization calling for new approaches to this medium and giving birth to numerous visualization strategies. Some of these ways of visual projection of sound included iconic (or pictorial) elements that transgressed the syntactic frame of standard music notation. The concept of Aural Latency seeks to shed some light on perceptual aspects of “iconic scores” through the discussion of contemporary writing and image theories that enable a comprehensive understanding of the hybrid nature of this medial phenomenon.

Author Biography

David Magnus

David Magnus es investigador en el Departamento de Musicología de la Justus-Liebig-Universität Gießen. Inició sus estudios de Filosofía en la Universidad de Buenos Aires (2002), continuándolos en combinación con Musicología en la Freie Universität Berlin (2003-2008) donde se doctoró en 2014 con la tésis “Aurale Latenz. Die bildliche Notationsästhetik von Erle Brown in Folio (1952-53)”. De 2009 a 2013 fue miembro asociado del grupo de investigación “Notational Iconicity” en la Freie Universität Berlin así como investigador en el NCCR “Iconic Criticism: The Power and Meaning of Images” en Basilea. Entre 2013 y 2015 ejerció como docente en el Instituto de Filosofía de la Universidad de Basilea. En 2015-2016 fue postdoctorando en el grupo de investigación “Materialität und Produktion” en la Heinrich-Heine-Universität en Düsseldorf. Desde 2009 ha colaborado como co-curador y dramaturgista en proyectos de música contemporánea y teatro experimental.

Published

2019-09-02