Two Theater Regulations in 19th-Century Mexico. the Construction of a New Civility

Authors

  • Yael Bitrán Goren Cenidim/INBA, Facultad de Música/UNAM

Keywords:

19th century, Theatre Regulations, Civility, Foucault, Musical Sociability

Abstract

Drawing on two sets of regulations on theaters in 19th-century Mexico —the Reglamento Interior y Esterior Del Teatro: Para su Mejor Arreglo y Direccion Economica (1824) and the Reglamento para los teatros de México (1853)—, this article analyzes the construction of this important space of civility in the young nation. As occurred across the recently formed Latin American nations, in Mexico, the elite took control over theatrical spaces in the independent country and, through diverse negotiations with entrepreneurs and the operatic companies, established new rules of civility. These were based on a perceived European standard, on the one hand, and a national sense of pride, on the other. To Latin American elites, opera constituted the spectacle par excellence, one where the social order was performed, both on the theater’s stage and in its seats. Regulating it adequately meant the equivalent of government maintaining the social order. The disciplinary actions on behalf of dominant social groups in the complex public space of theatre were inspired by what Foucault called “technologies of power”, which resulted in many tensions.

Author Biography

Yael Bitrán Goren, Cenidim/INBA, Facultad de Música/UNAM

Yael Bitrán Goren realizó estudios de piano en el Conservatorio Nacional de Música, obtuvo su Licenciatura en Historia en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), su Maestría en Historia Latinoamericana en la University of North Carolina at Chapell Hill y su Doctorado en Musicología en la Royal Holloway, University of London. Es parte del consejo editorial de la revista mexicana de musicología Heterofonía. Ha publicado artículos en revistas como HeterofoníaPautaAnales del Instituto de Investigación Estéticas, y Resonancias así como capítulos de libros en México, España, Chile, Estados Unidos e Italia. Es traductora especializada en música, entre otros participó en el equipo que tradujo al español The Oxford Companion to Music para el Fondo de Cultura Económica. Ha sido docente en la Universidad Iberoamericana, la Universidad Alberto Hurtado en Santiago de Chile y actualmente es docente en la Maestría en Interpretación de Música Mexicana en el Conservatorio Nacional de Música, y en la licenciatura y el posgrado en la Facultad de Música de la UNAM, donde dirige tesis de Maestría y Doctorado, y pertenece al Subcomité de Admisiones en Musicología. Fue Landsowne Speaker en el Latin American Studies Program de la Universidad de Victoria en British Columbia, Canadá en marzo de 2019. De 2014 a 2018 fue directora del Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información Musical “Carlos Chávez” (CENIDIM) del Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura (INBAL). Es investigadora titular del CENIDIM desde 2000 a la fecha. Pertenece al Sistema Nacional de Investigadores (SNI).

Published

2020-03-17