The network of European impresarios in Buenos Aires (1880-1925). Some preliminary considerations

Authors

  • Matteo Paoletti Università degli studi di Genova

Keywords:

Impresario, transatlantic relationships, Angelo Ferrari, Cesare Ciacchi, Charles Séguin, Walter Mocchi, Faustino Da Rosa

Abstract

During the period of “cultural emancipation” (1884-1930), European impresarios fulfilled a relevant and controversial role in the development of the performing arts in South America. Often connected to each other through underhanded agreements, they ruled the transatlantic infrastructure and thus led the market, conveying the offer and developing the cultural demand, as result of shifting political, economic and migratory dynamics.

Although the importance of these entrepreneurs was clear at the time - and often emphasised or praised by politics, intellectuals and competitors - the role of the European impresario in South American theatrical market still needs to by explored in a broad perspective. This paper aims to contribute to the understanding of this crucial figure in the development of the arts through the perspective of some of the leading impresarios whose business flourished in Buenos Aires, undisputable cultural capital of the belle époque. Set at the centre of the transatlantic musical trade, in the early 1900s the metropolis became the most important market for the musical exportation of Italian and French composers, in the same period in which the 'Argentine centennial' brought about a deep change in the attitude towards the European models

Author Biography

Matteo Paoletti, Università degli studi di Genova

Matteo Paoletti es Profesor en Estudios del Teatro en la Universidad de Génova. También enseña en las cátedras de Antropología Teatral y Organización y Economía de las Artes. En 2018 obtuvo la Calificación Científica Nacional por su cargo como profesor adjunto. Es miembro del comité científico del IMLA y RIIA (“Relaciones ítalo-iberoamericanas”), grupo de estudio perteneciente a la International Musicological Society, y es parte integrante del grupo de investigación de la Universidad de Buenos Aires, el cual investiga la circulación de la ópera en las zonas vinculadas a los ríos interiores de Argentina y Uruguay. Escribió libros sobre Pietro Mascagni, y sobre el desarrollo económico de los teatros musicales a comienzos de siglo XX. A comienzos de 2020, Cambridge University Press publicó su investigación sobre el comercio del teatro musical entre Europa y Sud América. Obtuvo el premio «Sipario» - Carlo Terron como mejor crítico teatral por debajo de los 35 años en 2012 en Italia, y el premio Galileo Galilei por su actividad como investigador en el área de las humanidades (2019).

Published

2020-03-17