National and foreign lyrical theater in Ecuador until the first half of the twentieth century

Authors

  • Ketty Wong The University of Kansas

Keywords:

Ecuador, Lyrical Companies, Opera, Angelo Negri

Abstract

This article explores the artistic activities that foreign opera, operetta and zarzuela companies developed in Guayaquil and Quito in the second half of the 19th– and first half of the 20th centuries. It also examines the influence that foreign musicians exerted in the formation of the first national lyrical groups. To this end, I examine the role of theaters, conservatories, artistic societies, businessmen, and students of singing and declamation in the first lyrical productions, both in Quito (1926-1932) and in Guayaquil (1932-1947). The lyrical seasons that foreign companies presented in Ecuador not only popularized the famous European operas, operettas and zarzuelas of the 19th century, but also promoted in the artistic community the desire to make local productions of them. Likewise, this activity promoted in Ecuadorian composers the desire to cultivate similar compositions with themes and scenarios of the country, a repertoire that is currently unknown due to the lack of preservation of the scores.

Author Biography

Ketty Wong, The University of Kansas

Ketty Wong es miembro de la Academia Nacional de Historia del Ecuador, ex-becaria Fulbright, y profesora de Musicología y Etnomusicología en la Universidad de Kansas. Graduada en el Conservatorio Antonio Neumane de Guayaquil, tiene una maestría en Musicología por el Conservatorio Chaikovsky de Moscú, y una maestría y un doctorado en Etnomusicología por la Universidad de Texas en Austin. En el 2010 recibió el Premio de Musicología de la Casa de las Américas (Cuba) con su estudio “La música nacional: Identidad, mestizaje y migración en el Ecuador”. Una versión en inglés fue publicada en Estados Unidos (2012) y ganó el premio LASA-Ecuador de la Sección de Ecuatorianistas de la Asociación de Estudios Latinoamericanos (2013). Es autora del libro Luis Humberto Salgado: Un quijote de la música (2004) y co-autora de los libros Corsino Durán Carrión: un trabajador del pentagrama (1994) y Julio Cañar (1993). Ha publicado artículos sobre la música ecuatoriana en enciclopedias musicales y revistas académicas internacionales. También estudia la recepción de los bailes sociales del occidente a lo largo del siglo XX en China.

Published

2020-03-17