Jacob Collier y Bizarrap: two cases of articulation between connectivity and homelike music production on YouTube

Authors

  • Matías Pragana Departamento de Artes, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Argentina.

Keywords:

Jacob Collier, Bizarrap, YouTube, music production and diffusion

Abstract

The following work carries out an approach to the music production strategies of both Jacob Collier (British multi-instrumentalist, composer, music producer and Youtuber born in 1994) and Bizarrap (argentine DJ, music producer and composer born in 1998). We highlight the aspects that show a configuration of music production-diffusion devices characterized by the combination of homelike techniques of music interpretation, recording, edition, and mixing with the utilization of the YouTube platform as a medium for public diffusion.

In the Introduction there is a reference to the theoretic background that is taken as a reference for this approach. The second section consists of a description of the characteristics of YouTube as a scenario for the development of activities linked to the production, diffusion and consumption of popular music. In the third section, biographical information about both producers is offered and the contents of their YouTube channels are described and commented. In the last section the results of a comparative work are offered and a few provisional conclusions are drawn, looking forward to guide upcoming inquiries regarding music production and diffusion through digital platforms.

Author Biography

Matías Pragana, Departamento de Artes, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. Argentina.

Licenciado en Artes con orientación en Música por la Facultad de Filosofía y Letras, UBA y Técnico Superior en Operación Integral de Sonido y Producción Musical por la Escuela Técnica ORT. Actualmente realiza el Doctorado en Historia y Teoría del Arte en la FFyL, UBA, con un proyecto titulado “Estrategias de producción musical en el tango y el trap en el Área Metropolitana de Buenos Aires (2015-2020): dos dispositivos de producción/difusión musical disímiles en el entorno Web 2.0”. Desde 2019 forma parte del equipo editorial de la revista académica El oído pensante. Participa en carácter de investigación en formación del proyecto UBACyT “Las prácticas musicales de entresiglos a través de la colección Biblioteca Digital Criolla (Instituto Ibero-americano de Berlín)”. Desde 2021 participa del Grupo de Estudios de la Musicología de la Producción Fonográfica del Instituto Nacional de Musicología Carlos Vega coordinado por Lisa Di Cione.

Published

2022-12-23