The King of the tango beat and his enthourage: Juan D’Arienzo and the traditionalist style of the typical orchestras in the sixties
Keywords:
typical orchestra, traditional style, interpretative style, analysisAbstract
In this article, I explore the typical tango orchestras of the traditional style during the sixties in Argentina. I have selected five orchestras of this period: Juan D’Arienzo, Francisco Canaro, Fulvio Salamanca, Héctor Varela and Alfredo De Angelis. First of all, I analyze the progress of the orchestra style of Juan D’Arienzo beetwen the decades 1950 and 1960. This aspect is not frequently adressed in most musicological studies of this orchestra.
Then, I explore the recordings of the other orchestras, to identify the role of each one within the traditional esthetic, that is to say, whether they adhere or not to the style of D’Arienzo.
References
Ferrer, Horacio. El libro del tango. Crónica y diccionario. Buenos Aires: Tersol, 1980.
Ferrer, Horacio y Oscar del Priore. Inventario del tango, tomo II (1940-1998). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 1999.
Gallo, Ramiro. El violín en el tango. Buenos Aires: Ediciones Tango Sin Fin, 2017.
García Blaya, Ricardo. “Héctor Varela - Semblanza”. https://www.todotango.com/creadores/biografia/719/Hector-Varela/. Último acceso: 18/06/2022.
García Brunelli, Omar. Discografía básica del tango 1905-2010: su historia a través de las grabaciones. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, 2010.
————“La era de los sextetos”. En Antología del tango rioplatense, vol. 2, Selección sonora, compilado por Héctor Goyena, 9. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología Carlos Vega, 2014.
————“Entre el tango y la música académica. Estética, procedimientos compositivos e interrelación de campos en la obra de Astor Piazzolla”. Tesis de doctorado, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires, 2019.
————“D’Arienzo, Juan”. En Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, editado por Emilio Casares Rodicio, tomo 4, 405-405. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999.
————“De Angelis, Alfredo”, en Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana …, tomo 4, 416-417.
————“Varela, Héctor Salustiano”, en Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana … tomo 10, 728.
Ferrante, Guido. “Las novedades estilísticas de la Orquesta Típica Juan D’Arienzo en la década de los sesenta”, en Congreso argentino de Musicología, 2020-21, XXIV Conferencia de la Asociación Argentina de Musicología y XX Jornadas Argentinas de Musicología del Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, CePIA, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, modalidad virtual, disponible a partir del link https://www.youtube.com/watch?v=8ytdxWQhB4w&t=3321s). Último acceso: 09/07/2024.
Lefcovich, Nicolás. Estudio de la discografía de Juan D’Arienzo. Buenos Aires: El autor, 1986.
————. Estudio de la discografía de Fulvio Salamanca. Buenos Aires: El autor, 2001.
————. Estudio de la discografía de Héctor Varela. Buenos Aires: El autor, 1995.
————. Estudio de la discografía de Alfredo De Angelis. Buenos Aires: El autor, 1997.
Palacios, Jorge (Faruk) y Néstor Pinsón. “Orquesta Típica Alfredo De Angelis”, en https://www.todotango.com/historias/cronica/440/Orquesta-Tipica-Alfredo-De-Angelis/. Último acceso: 18/06/2022.
Peralta, Julián. La orquesta típica: mecánica y aplicación de los fundamentos técnicos del tango. Buenos Aires: Editorial de Puerto, 2012.
Ruiz, Irma y Néstor Ceñal. “La estructura del tango”. En Antología del Tango Rioplatense, Vol. 1. Desde sus orígenes hasta 1920, coordinado por Jorge Novati. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, 1980.
Varchausky, Ignacio. El contrabajo en el tango. Buenos Aires: Ediciones Tango Sin Fin, 2018.
Wolff, Eva. El bandoneón en el tango. Buenos Aires: Ediciones Tango Sin Fin, 2018.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Argentina de Musicología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ATTRIBUTION-NONCOMMERCIAL 4.0 INTERNATIONAL
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rightsmay limit how you use the material.