The King of the tango beat and his enthourage: Juan D’Arienzo and the traditionalist style of the typical orchestras in the sixties

Authors

  • Guido Ferrante Instituto Nacional de Musicologia "Carlos Vega"

Keywords:

typical orchestra, traditional style, interpretative style, analysis

Abstract

In this article, I explore the typical tango orchestras  of the traditional style during the sixties in Argentina. I have selected five orchestras of this period: Juan D’Arienzo, Francisco Canaro, Fulvio Salamanca, Héctor Varela and Alfredo De Angelis. First of all, I analyze the progress of the orchestra style of Juan D’Arienzo beetwen the decades 1950 and 1960. This aspect is not frequently adressed in most musicological studies of this orchestra.

Then, I explore the recordings of the other orchestras, to identify the role of each one within the traditional esthetic, that is to say, whether they adhere or not to the style of D’Arienzo.

References

Ferrer, Horacio. El libro del tango. Crónica y diccionario. Buenos Aires: Tersol, 1980.

Ferrer, Horacio y Oscar del Priore. Inventario del tango, tomo II (1940-1998). Buenos Aires: Fondo Nacional de las Artes, 1999.

Gallo, Ramiro. El violín en el tango. Buenos Aires: Ediciones Tango Sin Fin, 2017.

García Blaya, Ricardo. “Héctor Varela - Semblanza”. https://www.todotango.com/creadores/biografia/719/Hector-Varela/. Último acceso: 18/06/2022.

García Brunelli, Omar. Discografía básica del tango 1905-2010: su historia a través de las grabaciones. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, 2010.

————“La era de los sextetos”. En Antología del tango rioplatense, vol. 2, Selección sonora, compilado por Héctor Goyena, 9. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología Carlos Vega, 2014.

————“Entre el tango y la música académica. Estética, procedimientos compositivos e interrelación de campos en la obra de Astor Piazzolla”. Tesis de doctorado, Buenos Aires, Universidad de Buenos Aires, 2019.

————“D’Arienzo, Juan”. En Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana, editado por Emilio Casares Rodicio, tomo 4, 405-405. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999.

————“De Angelis, Alfredo”, en Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana …, tomo 4, 416-417.

————“Varela, Héctor Salustiano”, en Diccionario de la Música Española e Hispanoamericana … tomo 10, 728.

Ferrante, Guido. “Las novedades estilísticas de la Orquesta Típica Juan D’Arienzo en la década de los sesenta”, en Congreso argentino de Musicología, 2020-21, XXIV Conferencia de la Asociación Argentina de Musicología y XX Jornadas Argentinas de Musicología del Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, CePIA, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba, modalidad virtual, disponible a partir del link https://www.youtube.com/watch?v=8ytdxWQhB4w&t=3321s). Último acceso: 09/07/2024.

Lefcovich, Nicolás. Estudio de la discografía de Juan D’Arienzo. Buenos Aires: El autor, 1986.

————. Estudio de la discografía de Fulvio Salamanca. Buenos Aires: El autor, 2001.

————. Estudio de la discografía de Héctor Varela. Buenos Aires: El autor, 1995.

————. Estudio de la discografía de Alfredo De Angelis. Buenos Aires: El autor, 1997.

Palacios, Jorge (Faruk) y Néstor Pinsón. “Orquesta Típica Alfredo De Angelis”, en https://www.todotango.com/historias/cronica/440/Orquesta-Tipica-Alfredo-De-Angelis/. Último acceso: 18/06/2022.

Peralta, Julián. La orquesta típica: mecánica y aplicación de los fundamentos técnicos del tango. Buenos Aires: Editorial de Puerto, 2012.

Ruiz, Irma y Néstor Ceñal. “La estructura del tango”. En Antología del Tango Rioplatense, Vol. 1. Desde sus orígenes hasta 1920, coordinado por Jorge Novati. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, 1980.

Varchausky, Ignacio. El contrabajo en el tango. Buenos Aires: Ediciones Tango Sin Fin, 2018.

Wolff, Eva. El bandoneón en el tango. Buenos Aires: Ediciones Tango Sin Fin, 2018.

Published

2024-10-15