Andean Rhapsody: Notes of a Cosmopolitan Listener

Authors

Keywords:

cosmopolitinaism, transculturality, Andean music, modernization of folklore, musical migrations

Abstract

This text aims to explore cosmopolitan representations present in ‘Andean music’, a galaxy of different musical scenes characterised by aspects of transnationality and transculturality. Its intense dialectic between the global and the local makes Andean music fertile ground for cosmopolitan readings. The author imagines a European listener on his journey through the various kinds of Andean music that flourished in his environment from the 1960s onwards. In doing so, he outlines both the dynamics inherent in this listening, often marked by exoticism, and critical interpretations of the phenomenon by popular music scholars and ethnomusicologists. Furthermore, he notes that cosmopolitan perspectives also operate from within the Andean musical space, as expressions of local socio-cultural instances. Finally, he relates the concept of Andean musical cosmopolitanism to the interpretative conflicts surrounding the ‘modernisation’ of folklore and tradition.

References

Aravena Decart, Jorge Andrés. “Représentations et fonctions sociales des musiques d’inspiration andine en France (1951-1973)”. Tesis de doctorado, Université de Franche-Comté, 2011.

Beck, Ulrich. Cosmopolitan vision. Cambridge: Polity Press, 2006.

Bellenger, Xavier. El espacio musical andino: Modo ritualizado de la producción musical en la Isla de Taquile y en la región del Lago Titicaca. Lima: Institut francais d’etudes andines, 2015.

Bigenho, Michelle. Intimate Distance: Andean Music in Japan. Durham: Duke University Press, 2012.

Bithell, Caroline. “Georgian Polyphony and Its Journeys from National Revival to Global Heritage”. En The Oxford Handbook of Music Revival, editado por Caroline Bithell y Juniper Hill, 573-597. Oxford: Oxford university press, 2014.

Borras, Gérard. “La ‘musique des Andes’ en France: ‘l’Indianité’ ou comment la récupérer”. Caravelle 58, nro.1 (1992): 141-150.

Clemente, Felice M. “Albores”. Il Laboratorio delle Uova Quadre, 1990. Disponible en: https://illaboratoriodelleuovaquadre.wordpress.com/wp-content/uploads/2017/09/albores3.pdf. Ùltimo acceso: 4 de mayo de 2024.

D’Harcourt, Raoul y Marguerite d’Harcourt. La musique des Incas et ses survivances, París: Geuthner, 1925.

Fabbri, Franco. “I generi musicali. Una questione da riaprire”. Musica/Realtà 4 (1981): 43-66.

—— “Tipi, categorie, generi musicali. Serve una teoria?” Musica/Realtà 82 (2007): 71-86.

Frith, Simon. Performing Rites: On the Value of Popular Music. Cambridge: Harvard University Press, 1998.

García Canclini, Néstor. Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1995.

Gavagnin, Stefano. Suonando il Cile e le Ande. L’esperienza di una generazione di italiani tra musica dell’Altro e memoria di sé (1973-2023). Roma: Neoclassica, 2024.

Il laboratorio delle Uova Quadre. “Diásporas”. Il Laboratorio delle Uova Quadre, 24 de abril de 2013. Disponible en: https://illaboratoriodelleuovaquadre.wordpress.com/2013/04/. Último acceso: 9 de mayo de 2024.

Martí, Josep. “Transculturación, globalización y músicas de hoy”. Trans. Revista Transcultural de Música, 8 (2004). Disponible en: https://www.sibetrans.com/trans/articulo/188/transculturacion-globalizacion-y-musicas-de-hoy. Último acceso: 9 de mayo de 2024.

Mendívil, Julio. “Las locas ilusiones”. Amérique Latine Histoire et Mémoire. Les Cahiers ALHIM, 5 (2002). Disponible en: https://doi.org/10.4000/alhim.692.

—— En contra de la música. Buenos Aires: Gourmet Musical, 2016.

Miranda, Héctor y Ana-Maria Miranda. Los Calchakis: La mémoire en chantant. Paris: François-Xavier de Guibert, 2004.

Molina Palominos, Pablo. “Los límites de lo latinoamericano. Distinción e identidad en la configuración de un circuito de Nueva Canción en Lima”. En Vientos del Pueblo: representaciones, recepciones e interpretaciones sobre la Nueva Canción Chilena, ed. Ignacio Ramos Rodillo y Simón Palominos Mandiola, 327–62. Santiago de Chile: LOM, 2018.

Montoya Arias, Luis Omar. “El transnacionalismo musical cosmopolita en las periferias”. Letralia, Tierra de Letras, 5 de noviembre, 2018. Disponible en: https://letralia.com/sala-de-ensayo/2018/11/05/transnacionalismo-musical-cosmopolita-periferias/. Último acceso: 5 de mayo de 2024.

Peralta Hidrovo, Hernán Patricio. “Nueva Canción: la crónica de las luchas del movimiento social ecuatoriano”. Tesis, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador, 2003. Disponible en http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/2523. Último acceso: 8 de mayo de 2024.

Ramos Rodillo, Ignacio. “Dilemas nacionales y populares en el movimiento de la Nueva Canción Peruana: casos en torno al Taller de la Canción Popular (ca. 1974 - década de 1980)”. Cuadernos de Música Iberoamericana 36 (2023): 251–74. Disponible en https://doi.org/10.5209/cmib.92466. Último acceso: 8 de mayo de 2024.

Rios, Fernando. “La Flûte Indienne: The Early History of Andean Folkloric-Popular Music in France and Its Impact on Nueva Canción”. Latin American Music Review 29, nro. 2 (2008): 145–81.

—— “The Andean Conjunto, Bolivian Sikureada and the Folkloric Musical Representation Continuum”. Ethnomusicology Forum 21, nro. 1 (2012): 5-29.

Tucker, Joshua. Gentleman Troubadours and Andean Pop Stars: Huayno Music, Media Work, and Ethnic Imaginaries in Urban Peru. Chicago: University of Chicago Press, 2013.

Turino, Thomas. Nationalists, Cosmopolitans, and Popular Music in Zimbabwe. Chicago, Londres: Chicago University Press, 2000.

—— Music in the Andes: experiencing music, expressing culture. New York: Oxford University Press, 2008.

Van der Lee, Pedro. Andean Music from Incas to Western Popular Music. Göteborg: Göteborg University, Department of Musicology, 2000.

Villacrés Martínez, María Gabriela. “La nueva canción en el Ecuador a través de las voces de Jatari. Quito, 1972-1984”. Tesis, Pontificia Universidad Católica del Ecuador, 2014. Disponible en https://repositorio.puce.edu.ec/handle/123456789/32253. Último acceso: 8 de mayo de 2024.

Published

2024-10-15