Iconicity and indexicality in sounds and music

Authors

  • Mariano Zelcer Universidad Nacional de las Artes (UNA)

Keywords:

Indexicality, Iconicity, Sounds, Music, Musical semiotics

Abstract

This article aims to analyze indexicality and iconicity in sounds and music from a socio-semiotic perspective. The proposed level of inquiry is the pre-semiological one, which focuses, among others, on the substances of expression. In order to understand the physical nature of these substances, the device through which each of them has been generated should be considered; this device will in turn determine its semiotic status, in terms of the categories of Peirce's second trichotomy (icons, indexes and symbols). Among the different types of sounds, the work addresses direct natural sounds, mediatized sounds, synthesis sounds and sampled sounds, as they work on electronic instruments. Towards the end, some examples are presented, in order to show the kind of analysis that could be made about musical works adopting an approach such as the one proposed.

References

Agawu, Koli. La música como discurso. Aventuras semióticas en la música romántica, Buenos Aires: Eterna Cadencia, 2012. Edición original: Music as Discourse. Semiotics Adventures in Romantic Music, Oxford: Oxford University Press, 2009. Traducción de Silvia Villegas.

Chion, Michel. El sonido. Oír, escuchar, observar, Buenos Aires: La Marca Editora, 2019. Edición original Le son. Ouïr, écoteur, observer, Armand Colin: Malakoff, 2017. Traducción de Víctor Goldstein.

Fernández, José Luis. Los lenguajes de la radio, (Buenos Aires: Atuel, 1994.

González, César. “De la semiología al análisis del discurso”, Acta poética, nro. 2 (1980): 73-111. Disponible en https://revistas-filologicas.unam.mx/acta-poetica/index.php/ap/article/viewFile/682/685 (último acceso: 11/8/2024).

Hernández Salgar, Óscar. “La semiótica musical como herramienta para el estudio social de la música”, Cuadernos de música, artes visuales y artes escénicas 7, nro. 1 (2012): 39-77. URL: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/cma/article/view/2353 (último acceso: 11/8/2024).

Jakobson, Roman. Ensayos de lingüística general. Madrid: Seix Barral, 1981.

López-Cano, Rubén. La música cuenta. Retórica, narratividad, dramaturgia, cuerpo y afectos, Barcelona: ESMUC, 2022. Edición original: 2020.

Metz, Christian. “El estudio semiológico del lenguaje cinematográfico” en revista Lenguajes, nro. 2 (1974): 37-51.

Peirce, Charles Sanders. La ciencia de la semiótica, Buenos Aires: Nueva Visión, 1986. Edición original: s/d (circa 1900).

Schaeffer, Jean-Marie. La imagen precaria del dispositivo fotográfico, Madrid: Cátedra, 1990. Edición original: L’image précaire du dispositif photographique, París: Seuil, 1987.

Tagg, Philip. Music’s meaning. A modern musicology for non-musos, New York y Huddersfield: MMMSP, 2013.

Traversa, Oscar. “Aproximaciones a la noción de dispositivo”, Signo y Seña, nro. 12 (2001): 233-247. Posteriormente publicado en Traversa, Oscar. Inflexiones del discurso. Cambios y rupturas en las trayectorias del sentido, Buenos Aires: Santiago Arcos editor / SEMA, 2014.

___________ “Dispositivo-enunciación: en torno a sus modos de articularse”, Figuraciones, nro. 6 (2009). Disponible en https://repositorio.una.edu.ar/handle/56777/1086 (último acceso: 1/8/2023). Posteriormente publicado en Traversa, Oscar. Inflexiones del discurso. Cambios y rupturas en las trayectorias del sentido, Buenos Aires: Santiago Arcos editor / SEMA, 2014.

Verón, Eliseo. “Para una semiología de las operaciones translingüísticas”, Lenguajes 2 (1974): 11-35.

___________ La semiosis social. Fragmentos de una teoría de la discursividad, Buenos Aires: Gedisa, 1987.

___________ La semiosis social, 2. Ideas, momentos, interpretantes, Buenos Aires, Gedisa, 2013.

Zelcer, Mariano. Devenires de lo fotográfico. Imágenes digitales en los dispositivos contemporáneos, Buenos Aires: Teseo, 2021. También disponible en: https://www.teseopress.com/devenires/ (último acceso: 15/8/2024).

Published

2024-12-31