Tensions between Psychology of Music and Musical Experience in Latin America

Authors

  • Favio Shifres Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical, Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata

Keywords:

Psychology of Music, Musicology, Epistemic Injustice, Music Theory

Abstract

Psychology of music is a discipline built on the alliance between Musicology and Experimental Psychology emerging towards the second half of the nineteenth century. This alliance coincides, then, with the expansion of Western Europe and its totalizing perspective of knowledge based on modern science. This paper aims to argue that for this reason, the psychology of music is foundationally ethnocentric. This bias generates conditions of epistemic injustice, mainly by making invisible the nature of musical experiences located in contexts epistemologically different from those of Western music, denying epistemic sovereignty to the subject of experience. In order to exemplify this bias, three axioms of the psychology of music are discussed: the autonomy of the sound, the division of musical experience into three different praxes (audition, performance and composition), and the use of basic categories coming from Western music theory. These three axioms are discussed in terms of the effects they have on the descriptions of the musical experience. Finally, some aspects of the epistemic injustice linked to the subject of knowledge and to the conditions of production of academic knowledge are discussed.

Author Biography

Favio Shifres, Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical, Facultad de Bellas Artes, Universidad Nacional de La Plata

es profesor de Conjuntos Instrumentales y Música de Cámara y Licenciado en Dirección Orquestal por la Universidad Nacional de La Plata, y Doctor con mención en Psicología de la Música por la Universidad de Roehampton (Reino Unido). También es docente titular de las cátedras de Educación Auditiva y Educación Musical Comparada en la Facultad de Bellas Artes, e investigador categoría II y director de proyectos en el Laboratorio para el Estudio de la Experiencia Musical (UNLP). Es profesor en el posgrado en la UBA, UNA y FLACSO y ha dictado cursos de posgrado en varias universidades latinoamericanas y europeas. Es editor de la revista Epistemus, Revista de Música, Cultura y Cognición. Ha sido editor invitado y es miembro del comité científico de varias revistas nacionales e internacionales de música, psicología y educación musical. Es miembro fundador y ex presidente de la Sociedad Argentina para las Ciencias Cognitivas de la Música

Published

2019-03-12