“I Must Cite Some Examples of Their Full Capacity for Expression”: Thoughts toward the History of Ethnomusicology

Authors

Keywords:

Ethnomusicology, history of ethnomusicology, colonialism, reflexivity

Abstract

In this article Philip V. Bohman reviews the history of the approaches to so-called exotic musical cultures that gave birth to ethnomusicology. Reviewing the literature from the earliest descriptions of the music of the Other at the dawn of modernity, Bohlman discusses the forms of representation of what he calls an incipient ethnomusicology and asks how those descriptions gained more and more a scientific dimension in the discipline. Without downplaying the colonialist or Eurocentric implications of early ethnomusicological practices, Bohlman invites us to delineate, through a critical reading of the discipline’s past, the elements that should nurture our practices when we investigate or transmit the music of other cultures in current times.

Author Biography

Philip Bohlman, University of Chicago

Philip V. Bohlman es titular de la Cátedra Ludwig Rosenberger de Historia Judía en la Universidad de Chicago, donde también es miembro del Centro de Estudios sobre Oriente Medio. Completó sus estudios de Licenciatura en Piano (1975) en la Universidad de Wisconsin-Madison, Máster en Etnomusicología/Musicología (1980) y Doctorado en etnomusicología/musicología (1984) en la Universidad de Illinois. Ha publicado numerosos libros y artículos en todo el mundo. Entre sus distinciones académicas destacan el Premio Koizumi Fumio 2017 de la Fundación Koizumi Fumio, Japón; el Premio Ruth A. Solie 2017 de la Sociedad Americana de Musicología; el Premio Bruno Nettl 2015 de la Sociedad de Etnomusicología y el Premio Balzan de etnomusicología en 2022

Published

2023-12-31