Italianness, Creoleness and Tango in the 1905 Armonía Magazine
Keywords:
journals, periodicals, music magazines, Italian migration, mandolin, Próspero CimagliaAbstract
This article aims to provide an initial analytical exploration of Armonía, a magazine mainly dedicated to distributing scores for mandolin or violin with guitar accompaniment in Buenos Aires in 1905. Its circulation context is marked, on the one hand, by strong identity debates —both political and artistic— between the criollo (native-born Argentine) and Italian leadership in the Río de la Plata region; and on the other hand, by the burgeoning mass culture of Buenos Aires, determined by both criollo aesthetics and the prominence of immigrants. Armonía was directed by the Italo-Argentine mandolinist and tango composer Próspero Cimaglia (1876-1933) and brought together a diverse audience distributed across the national territory. In the reading proposed here, supported by the analysis of editorial discourse, the represented musical genres, and Cimaglia's trajectory, this study reveals the magazine's link with identity tensions. It aligned in certain aspects with Italianità, sharing certain values with this program and promoting a canon of Italian-Argentine masters. While at the same time maintaining links with more syncretic interaction models, characteristic of popular art. From the contextualized study of the magazine, the importance of the mandolin in these debates emerges as a symbol of Italian cultural capital.
References
Bates, Héctor y Jorge Luis Bates. La historia del tango: Sus autores. Buenos Aires: Tall. Graf. de la Cia. General Fabril Financiera, 1936.
Binda, Enrique. Los primeros 25 años de la fonografía argentina (1902-1926). Buenos Aires: el autor, 2019. Disponible en https://www.academia.edu/64915861/Los_primeros_25_a%C3%B1os_de_la_fonograf%C3%ADa_argentina_1902_1926_por_Enrique_Binda. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
———. Discografía de la rondalla del Gaucho Relámpago 1911-14. Buenos Aires: el autor, 2021. Disponible en https://www.academia.edu/64114264/Discograf%C3%ADa_de_la_Rondalla_del_Gaucho_Rel%C3%A1mpago_1911_14_por_Enrique_Binda. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Binda, Enrique y Hugo Lamas. El tango en la sociedad porteña (1880-1920). Buenos Aires: Abrazos, 1998.
Camarero, Hernán. “El comunismo argentino y sus primeras relaciones con la revolución rusa y la komintern: militancias locales, emigrados rusos y emisarios”. Historia Mexicana 72, nro. 3 (2023): 1457-1507. Disponible en: https://doi.org/10.24201/hm.v72i3.4586. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Casares Rodicio, Emilio (dir.). Diccionario de la música española e hispanoamericana. Madrid: Sociedad General de Autores y Editores, 1999.
Cassinelli, Roberto y Raúl Outeda. Anuario del Tango. Buenos Aires: El Corregidor, 1998.
Cerletti, Adriana. “Tras la huellas del ‘Patriarca’: La revista La Quena como órgano de legitimación en la figura y la estética de Alberto Williams”. Revista Argentina de Musicología, nro. 15-16 (2014-2015): 321-338. Disponible en: https://ojs.aamusicologia.ar/index.php/ram/article/view/63/67. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Cetrangolo, Aníbal. Ópera, barcos y banderas. El melodrama y la migración en Argentina (1880-1920). Madrid: Biblioteca Nueva, 2015.
Chicote, Gloria. “De gauchos, criollos y folklores: los conceptos detrás de los términos”. Anales de Literatura Hispanoamericana nro. 42 (2013): 19-34.
Chindemi, Julia y Pablo Vila. “La música popular argentina entre el campo y la ciudad: música campera, criolla, nativa, folklórica, canción federal y tango”. ArtCultura 19, nro. 34 (2017): 9-26. Disponible en: https://works.swarthmore.edu/fac-spanish/118. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
De Caro, Julio. El tango de mis recuerdos, su evolución en la historia. Buenos Aires: Centurión, 1964.
Delgado, Verónica. “Algunas cuestiones críticas y metodológicas en relación con el estudio de revistas”. En Tramas impresas. Publicaciones periódicas argentinas (XIX-XX), editado por Verónica Delgado, Alejandra Maihle y Geraldine Rogers, 11-25. La Plata: UNLP, 2014.
Donozo, Leandro. Diccionario bibliográfico de la música argentina (y de la música en la Argentina). Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, 2006.
———. Guía de revistas de música de la Argentina (1829-2007). Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, 2009.
Ferrer, Horacio. El libro del Tango. Buenos Aires: Galerna, 1977.
García Muñoz, Carmen. “Apuntes para una historia de la música argentina”. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, nro. 7 (1986). Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/greenstone/cgi-bin/library.cgi?a=d&c=Revistas&d=apuntes-historia-musica-argentina. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
———. “Materiales para un historia de la música argentina: las revistas musicales: Bibelot”. En Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, nro. 9 (1988): 131-136. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/927. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Irurzun, María Josefina. “Recursos para una historia de las culturas musicales: la Revista de la Asociación Wagneriana de Buenos Aires (1914-1926)”. El oído pensante 8, nro. 2 (2021): 65-86. Disponible en: https://doi.org/10.34096/oidopensante.v8n2.8038. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Kailuweit, Rolf. “Músicos italianos en el sainete criollo”. En Italian Migration and Urban Music Culture in Latin America, editado por Nils Grosch y Rolf Kailuweit, 99-116. Nueva York: Waxmann, 2015.
Ludmer, Josefina. El género gauchesco. Un tratado sobre la patria. Buenos Aires: Perfil, 1988.
Lynch Ventura. Cancionero bonaerense. Buenos aires: Imprenta de la Universidad, 1925.
Mansilla, Silvina. “El discurso periodístico de Gastón Talamón en torno al nacionalismo musical argentino: los escritos publicados en la revista Tárrega”. Huellas, nro. 7 (2010): 67-74. Disponible en: https://bdigital.uncu.edu.ar/3282. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
———. “Música y prensa periódica en la Argentina”. Revista Espacios de crítica y producción, nro. 41 (2009): 51-56.
Novati, Jorge, comp. Antología del Tango Rioplatense (Desde sus comienzos hasta 1920). Buenos Aires: Instituto de Musicología Carlos Vega, 1980.
Petriella, Dionisio y Sara Sosa Miatello. Diccionario Biográfico Italo-Argentino. Buenos Aires: Asociación Dante Alighieri, 1976.
Plesch, Melanie. Boletín musical, 1837. Buenos Aires: Asociación Amigos Archivo Histórico de la Provincia de Buenos Aires “Dr. Ricardo Levene”, 2006.
———. “La lógica sonora de la generación del ’80: Una aproximación a la retórica del nacionalismo musical argentino”. En Los caminos de la música, Europa y Argentina, editado por A.A.V.V. San Salvador de Jujuy: EdiUnju, 2008.
———. “‘Una pena estrordinaria’: tópicos disfóricos en el nacionalismo musical argentino”. Acta Musicologica 86, nro. 2 (2014), 217-248.
Polemann, Carlos. “La piedra del escándalo de Martín Coronado”. Revista de la Universidad de La Plata, no. 27 (1980), 79-97. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/130652. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Prat, Domingo. Diccionario de Guitarristas Biográfico - Bibliográfico - Histórico - Crítico, de Guitarras (Instrumentos Afines), Guitarristas (Profesores - Compositores - Concertistas - Laudistas - Amateurs), Guitarreros (Luthiers), Danzas y Cantos. Buenos Aires: Casa Romero Fernández, 1934.
Prieto, Adolfo. El discurso criollista en la formación de la Argentina moderna. Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1988.
Schäffauer, Markus Klaus. “Un idioma del diablo: La oralidad en el género chico criollo”. En Discursos de oralidad en la literatura rioplatense del siglo XIX al XX, editado por Walter B. Berg y Markus K. Schäffauer, 137–175. Tübingen: Narr, 1999.
Vega, Carlos. Estudios para los orígenes del tango argentino. Buenos Aires: Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, 2016. Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/libros/origenes-tango-argentino-vega.pdf. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Veniard, Juan María. “Apéndice 4: Editores de música de tango”. En Antología del Tango Rioplatense, dirigido por Jorge Novati, 219-220. Buenos Aires: Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega”, 1980.
———. “La mazurca y la ‘ranchera’ en Buenos Aires, ciudad y campaña”. Revista del Instituto de Investigación Musicológica “Carlos Vega”, nro. 28 (2014): 277-279. Disponible en: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/1026. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
———. Música de salón: según documentos conservados en la República Argentina. Buenos Aires: Educa, 2022.
Weber, José Ignacio. “Modelos de interacción de las culturas en las publicaciones artístico-culturales italianas de Buenos Aires (1890-1910)”. Tesis de doctorado, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, 2016. Disponible en: http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/6037. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Weber, José Ignacio y Hugo Rafael Mancuso. “Propuesta culturológica para el estudio de la inmigración italiana en Buenos Aires (1880-1910)”. AdVersus 14, nro. 32 (2017): 50-88. Disponible en: http://www.adversus.org/indice/nro-33/articulos/XIV-33-01%20.pdf. Último acceso: 18 de marzo de 2024.
Wolkowicz, Vera. “En busca de la identidad perdida: Los escritos de Gastón Talamón sobre música académica de y en Argentina en la revista Nosotros (1915-1936)”. Música y construcción de identidades: poéticas, diálogos y utopías en Latinoamérica y España, editado por Victoria Eli Rodríguez y Elena Torres Clemente, 33-44. Madrid: Sociedad española de musicología, 2018.
———. Música de América: Estudio preliminar y edición crítica. Buenos Aires: Teseo, Biblioteca Nacional, 2012.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Argentina de Musicología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
ATTRIBUTION-NONCOMMERCIAL 4.0 INTERNATIONAL
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation .
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rightsmay limit how you use the material.