Epistemological foundations for the study of musical signification: conceptual contributions from the theory of Charles S. Peirce

Authors

Keywords:

musical semiotic, Charles S. Pierce, musical signification, semiotic epistemology, musical semiosis

Abstract

Musical signification constitutes an emerging phenomenon that is based on complex, dynamic semiotic processes far from equilibrium, through which musical discourses are invested with meaning. It involves the shaping of multiple relationships between the discursive entities given to perception (configurations of significant matter of a sonorous-musical nature) and specific meaning production processes, developed through highly specialized semiotic operations carried out by social actors, giving rise to the generation of particular interpretants on the basis of triadic relations. These relationships make possible the deployment of musical semiosis, activating and weaving a complex network of meaning operations; we find here the hard core in which musical signification is constituted and emerges.

In this paper we will discuss some basic semiotic foundations based on various conceptual contributions from the philosophy of Charles Sanders Peirce, in order to ponder their scope and potential for the study of the processes of musical signification, as that, from this perspective, solid epistemological bases can be built to address the production of meaning in the musical field.

Author Biography

Federico Buján, Universidad Nacional de Rosario – Universidad Nacional de las Artes

Doctor en Humanidades y Artes por la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Post-doctorado por la Escola de Comunicações e Artes de la Universidade de São Paulo (USP). Post-doctorado CONICET.
Fue becario de investigación y posgrado (doctoral y postdoctoral) del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET), de la Agencia Nacional de Promoción Científica y Tecnológica (ANPCyT), de la CAPES (Gobierno de Brasil) y de la Dirección Nacional de Relaciones Internacionales del Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación Productiva (MINCYT).

Actualmente es Profesor Titular en la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario (UNR), actuando en los niveles de grado y posgrado (Escuela de Música y Escuela de Posgrado). Profesor responsable de cátedra en el Departamento de Ciencias Sociales de la Universidad de San Andrés (UDESA) y docente e investigador en el Departamento de Artes Musicales y Sonoras (DAMus) de la Universidad Nacional de las Artes (UNA).

Es miembro de la Comisión Académica del Doctorado en Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario (UNR), miembro de la Comisión Académica de la Maestría en Interpretación de Música de Cámara, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario (UNR), y miembro de la Asociación Argentina de Semiótica (AAS).

Cuenta con amplia experiencia de investigación en el campo de las humanidades y las artes. Actúa como investigador en el Instituto de Investigación y Experimentación en Arte y Crítica de la Universidad Nacional de las Artes (IIEAC, UNA) y en la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario (UNR).

Actualmente dirige el proyecto de investigación "Significación sonora y auralidad contemporánea: territorios, narrativas e inflexiones de sentido" en el marco de la Facultad de Humanidades y Artes de la Universidad Nacional de Rosario (UNR).

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Published

2024-12-31