Micro and Great Stories of Chilean Music of the Twentieth Century

Authors

  • Juan Pablo González Universidad Alberto Hurtado; Pontificia Universidad Católica de Chile

Keywords:

Popular Music, Art Music, Chile, Twentieth Century

Abstract

This article addresses the different circumstances, needs, approaches and strategies present in the great stories of both popular music and art music in Chile in the twentieth century. It considers the impact produced by the irruption of micro-stories at the beginning of the twenty-first century, focused on the construction of memory of the recent musical past. This, product of a type of independent musical investigation linked to the own protagonists and followers of the musical phenomena addressed. Likewise, the article offers a critical review of the great stories of twentieth-century Chilean art music, observing the repertoire canonization processes and crossings between memory and history. Finally, the text proposes strategies to continue with the historical study of Chilean popular music after the irruption of micro-stories, emphasizing artistic, productive and critical reception aspects that would constitute a “located popular music”, the historical subject on which musicology should prioritize their work.

Author Biography

Juan Pablo González, Universidad Alberto Hurtado; Pontificia Universidad Católica de Chile

Juan Pablo González es Doctor y Magíster en Musicología por la Universidad de California, Los Ángeles, director del Instituto de Música de la Universidad Alberto Hurtado, profesor titular del Instituto de Historia de la Pontificia Universidad Católica de Chile, coordinador de la Asociación Regional para América Latina y el Caribe de la Sociedad Internacional de Musicología, ARLAC/IMS y miembro del Consejo de Fomento de la Música Nacional. Junto a sus abundantes artículos publicados en revistas académicas internacionales, es coautor de En busca de la música chilena (Santiago 2005) junto a José Miguel Varas; de dos volúmenes de Historia social de la música popular en Chile (La Habana 2005, Santiago 2009) junto a Claudio Rolle y Oscar Ohlsen; de Cantus firmus: mito y narrativa de la música chilena de arte del siglo XX (Santiago 2011) junto a Rafael Díaz, y de Violeta Parra. Tres discos autorales (en prensa) junto a Fernando Carrasco y Juan Antonio Sánchez. En 2013 publicó en Santiago Pensar la música desde América Latina. Problemas e interrogantes, editado también en Argentina (2013), Brasil (2016) y Estados Unidos (2018). En 2017 publicó Des/encuentros en la música popular chilena 1970-1990.

Published

2018-08-21