“Universality plus difference"? Notes on cosmopolitanism and music

Authors

  • Omar Corrado Academia Nacional de Bellas Artes

Keywords:

cosmopolitanism, Latin American Art Music, identities

Abstract

In recent decades, the concept of cosmopolitanism has acquired considerable relevance in different areas of knowledge, which is reflected in a profuse multidisciplinary bibliography. In the theoretical discussion, this notion is far from a consensus, partly due to the different ideological and disciplinary perspectives at play. The aim here is to explore some of these perspectives in order to reflect on a significant repertoire of situations in twentieth-century Latin American classical music, in which the tensions between belonging and exclusion are manifested, in relation both to local traditions and to international languages.

Author Biography

Omar Corrado, Academia Nacional de Bellas Artes

Graduado en el Instituto Superior de Música de la Universidad Nacional del Litoral. Doctor en Historia de la Música y Musicología por la Universidad de París IV-Sorbona. Fue becario del Gobierno de Francia, del Instituto Goethe, del Servicio Alemán de Intercambio Académico (DAAD) y de la Fundación Paul Sacher (Basilea). Ha realizado actividades docentes de posgrado como profesor invitado, ha dictado conferencias y participado en congresos en numerosas universidades e instituciones de Europa, las Américas y Asia. Sus trabajos fueron publicados en revistas especializadas, en diccionarios y enciclopedias internacionales y en actas de congresos. Es autor de los libros Música y modernidad en Buenos Aires 1920-1940 (2010), Vanguardias al Sur. La música de Juan Carlos Paz (2010, 2ª. 2012), Sonografía de la pampa. Música argentina durante el primer peronismo (1945-1955) (2023) y compilador de los volúmenes colectivos Estudios sobre la obra musical de Graciela Paraskevaídis (2014) y Recorridos. Diez estudios sobre música culta argentina de los siglos XX y XXI (2019). Obtuvo el Premio de Musicología de Casa de las Américas (Cuba, 2008) y el Premio Konex (Argentina, 2009 y 2019). Fue Profesor Titular Regular en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (1995-2019).

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Published

2024-10-15