The day Caruso did not sing: the Bracale and Salvati opera companies in Lima (1920)

Authors

  • Vera Wolkowicz Universidad de Buenos Aires

Keywords:

Opera, Adolfo Bracale, Renato Salvati, Augusto Leguía, Peru

Abstract

In 1920, almost a year before the centennial celebrations of Independence, a particular situation in the cultural history of the Peruvian capital occurred. Two opera companies arrived one after the other, producing six uninterrupted months of opera. Alongside this event, the Teatro Forero was inaugurated and the national opera Ollanta was staged, after almost a year of Augusto Leguía’s second government known as “Patria nueva”. Even though both opera companies were successful, newspapers and magazines of the time instigated a rivalry between them that started before their arrival, and continued until the end of the second season.

This article explores the reception of these two companies through the detailed readings of the theatre columns published in the magazines Hogar and Mundial to illustrate the place that opera occupied in the city, portraying their particularities within the political and cultural context of Lima in 1920, but also showing two modes of producing opera that extended all along Latin America during the beginning of the twentieth century.

Author Biography

Vera Wolkowicz, Universidad de Buenos Aires

Vera Wolkowicz es Doctora y Magister en Música por la Universidad de Cambridge (Inglaterra), y Licenciada en Artes por la Universidad de Buenos Aires. Su trabajo versa sobre los inicios de los nacionalismos musicales en Latinoamérica a comienzos de siglo XX. Es autora del libro Música de América: estudio preliminar y edición crítica publicado por la Biblioteca Nacional (2012) y co-autora junto con Silvina Mansilla de Carlos Guastavino: músicas inéditas editado por el Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega” (2012). También ha escrito capítulos para los libros El rol de la prensa en la historia musical argentina (1848-1943) editado por Silvina Mansilla (Gourmet Musical, 2012), Music Criticism 1900-1950 editado por Jordi Ballester y Germán Gan Quesada (Brepols, 2018) y Música y construcción de identidades: poéticas, diálogos y utopías en Latinoamérica y España editado por Victoria Eli Rodríguez y Elena Torres Clemente (Sociedad Española de Musicología, 2018); y artículos y reseñas en revistas especializadas como The Journal of Musicology, Teatro XXI, Music & Letters e Il Saggiatore Musicale. Durante 2018-2019 fue Early Career Fellow en el Institute of Musical Research (Royal Holloway, University of London). Ha presentado resultados de sus investigaciones en congresos nacionales e internacionales de Argentina, Inglaterra, Estados Unidos, España, Perú, Cuba, Brasil y Japón, entre otros países. Integró proyectos UBACyT de las programaciones 2006-2009 y 2010-2012. Fue Investigadora Asesora del proyecto 2016-2019 “Música culta y literatura en Argentina. Algunos repertorios vocales del siglo XX” y, actualmente, del proyecto “Historias socio-culturales del acontecer musical de la Argentina (1890-2000)”, programación 2020-2022. 

Published

2020-03-17