Pichuco and his “eraser”: differences between text and execution in a tango arranged by Astor Piazzolla for the typical Aníbal Troilo orchestra

Authors

  • Andrés Serafini Escuela de Música Popular de Avellaneda; Universidad Nacional de Quilmes; Universidad Católica Argentina

Keywords:

arrangements, performance practice, modernity, topics, golden age

Abstract

In the introduction of a tango interpreted by Aníbal Troilo and his typical orchestra, I aurally recognize the use of the topos of the guitar. When I access the manuscript of that arrangement, I discover that the introduction was crossed out and that the original writing differs from the recorded performance. When verifying that the arrangement is signed by Astor Piazzolla and that in the historiographies he does not appear as the author, I become aware that it is a primary source of great testimonial value. The contrast of the text and its secondary annotations with its two recorded versions, have diversified the research and redefined the initial object of study. What in principle was an analytical approach to a compositional resource, becomes a journey through various research methodologies that the document proposes.

This article is a case study on the operation of the arrangement and the interpretive praxis in the typical tango orchestra. Troilo as director and Piazzolla as arranger, two of the most important musicians in the history of the genre, are studied in this work providing significant information on the reception and conformation of tango styles in his golden age

Author Biography

Andrés Serafini, Escuela de Música Popular de Avellaneda; Universidad Nacional de Quilmes; Universidad Católica Argentina

es bajista y maestro de música graduado en la Escuela de Música Popular de Avellaneda (EMPA). En 1993 se radicó en Barcelona trabajando como intéprete de tango y se graduó en composición en la Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) donde estudió con Gabriel Brncic y Luis Naón. En Argentina desde el 2010 realizó estudios de postgrado en FLACSO y actualmente es doctorando en la Universidad Católica Argentina. Es profesor de Armonía II en la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ), de Contrabajo y Bajo tango en la EMPA y de Tango de la Escuela Superior de Educación Artística en Música “Juan Pedro Esnaola”. En 2012 ganó el premio del Fondo Nacional de las Artes (FNA) registrando su CD Boulevard Tango. Como compositor gana la beca de música del FNA (2015). En 2017 publicó en la revista del Instituto Nacional de Musicología “Carlos Vega” (INMCV). En 2018 ganó la beca Investiga Cultura para trabajar en el archivo del INMCV y realizó orquestaciones para el Ballet Moiseyev de Moscú. Ha tocado, grabado y realizado giras con Julio Bocca, Amelita Baltar, Miguel Poveda, Gerardo Núñez, Tata Cedrón, Los Greco, Lilián Saba y Kelo Palacios entre otros.

Published

2019-03-12