Three Great Stories, Three Experiences and Several Reflections

Authors

  • Victoria Eli Rodríguez Universidad Complutense de Madrid

Keywords:

Latin American Music, History

Abstract

This article focuses on three books published by the author of this text between 1995 and 2015: Música latinoamericana y caribeña (Havana, 1995), co-authored with Zoila Gómez García and Historia de la música en España e Hispanoamérica, vol. 6, XIX (2010) and vol. 8, XX (2015), together with Consuelo Carredano, both edited in Madrid. It lists the objectives that guided these works and their main results, proceeding with some reflections about the unequal availability of sources in different countries or areas; the fragmented historiographical knowledge about the communities of indigenous and Afro-descendant peoples; the lack of articulation and insufficient transversality between areas that are still compartmentalized —historical music, ethnomusicology and popular musicology— and the need for the combination of different strategies and theoretical-methodological assumptions, in work teams that allow transversality, articulation and analysis of realities interrelated or juxtaposed in the academic and the popular in extensive and distant territorial spaces. Despite these and other limitations, it is important to have publications of this type for teaching in music and the humanities and for the dissemination of knowledge in general, as well as to encourage specialized studies.

Author Biography

Victoria Eli Rodríguez, Universidad Complutense de Madrid

Victoria Eli Rodríguez es musicóloga y profesora de la Universidad Complutense de Madrid. Investigadora titular y directora del departamento de Investigaciones Fundamentales (Centro de Investigación y Desarrollo de la Música Cubana, CIDMUC, 1978-1997); profesora de Musicología de la Facultad de Música del Instituto Superior de Arte de Cuba (1982-1997). A partir de 1997 fue directora adjunta de la edición del Diccionario de la música española e hispanoamericana (Madrid: ICCMU-SGAE, 1999-2002) y ese año comenzó su trabajo en la UCM. Dirigió el grupo interdisciplinario del CIDMUC que concluyó la obra Instrumentos de la música folclórico-popular de Cuba. Atlas, primera mención honorífica en el “Premio Robert Stevenson para la Investigación Musicológica en América Latina” (1999). Investigadora principal del Proyecto I+D “Identidades nacionales, regionales y locales en las culturas musicales de Latinoamérica y España en el siglo XX” (UCM, 2012-2015). Publicaciones recientes: colaboración con Consuelo Carredano: La música en Hispanoamérica en el siglo XIX, vol. 6, Fondo de Cultura Económica, 2010 y La música en Hispanoamérica en el siglo XX, vol. 8, FCE, 2015. Música y construcción de identidades: Poéticas, diálogos y utopías, V. Eli Rodríguez y E. Torres Clemente (eds.) Madrid, SeDEM, 2918.

Published

2018-08-21

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.