The Japanese Flute Shakuhachi: From Ritual to Musical Use

Authors

  • Gerardo Tanamachi Castro El Colegio de México, A.C.

Keywords:

Shakuhachi, Ritual, Secularization, Westernization

Abstract

Nowadays, the Japanese end-blown flute shakuhachi (尺八) has a presence throughout the world, in many musical genres. The distinctive features of its sound are product of its use for centuries as a religious implement, that is, as a hōki (法器), associated with Buddhist practices. However, during the Meiji period (1868-1912) of the history of Japan, this use was restricted significantly, to become in an instrument to be aesthetically appreciated, that is, in a gakki (楽 器), despite of which it retained many of its previous attributes. The objective of this work is to identify the processes through which the shakuhachi went from being an element of the spiritual life of a group of monks to being part of diverse musical practices of wider sectors. It will be seen that this was due to governmental intervention, the participation of new interpreters and the exposure of the Japanese to foreign music. The changes in the construction of the instrument, the characteristics of the repertoire, the interpretation techniques, the social function of masters and performers, and the forms of knowledge transmission will be taken into account.

Author Biography

Gerardo Tanamachi Castro, El Colegio de México, A.C.

Gerardo Tanamachi Castro es Físico por la Universidad Nacional Autónoma de México y cuenta con un Diplomado en Traducción de Textos Especializados por la misma institución. Realizó una estancia de investigación en la Universidad de Kyushu y es Maestro en Estudios de Asia y África por El Colegio de México. Ha presentado ponencias en congresos nacionales e internacionales, y publicado artículos en revistas arbitradas e indexadas, principalmente sobre temas históricos. Por otro lado, realizó estudios de violín en el Conservatorio Nacional de Música y de shakuhachi en Japón y en México. Se ha presentado en múltiples ocasiones como solista y junto con agrupaciones profesionales de música y teatro. De manera paralela, se dedica a la traducción y a la enseñanza del idioma japonés. Actualmente se desempeña como Subdirector de Idioma Japonés del Liceo Mexicano Japonés.

Published

2020-03-17