I Want Music to Express What Is Going on in South America. the Third-World Music Turn in Leandro “Gato” Barbieri’s Jazz Style

Authors

  • Sergio Alejandro Pujol Universidad Nacional de La Plata; CONICET

Keywords:

Barbieri, Jazz, Revolution, Latin America, Music, 60s/70s

Abstract

Today, when contemporary jazz musicians are willing to beyond the canonic tradition of jazz, the music of composer and saxophonist Leandro “Gato” Barbieri acquires a pioneering and groundbreaking significance. With his music, a new musical conversation started between jazz and Latin American folk genres (mainly from Argentina and other regions of South America). Barbieri had been a widely acclaimed musician for a long time in the European free jazz style scene by the time he took a decisive musical turn that would drive his music closer to the cultural and political milieu of his time. His political choices coincided with the onset of civil right movements and a new revolutionary spirit that was rising in Latin America during 1969-1975. As the working title of this paper suggests, I will examine the ways and cultural significance of what could be called the “Third World Music Turn” in the music of Argentina’s most famous jazz musician.

Author Biography

  • Sergio Alejandro Pujol, Universidad Nacional de La Plata; CONICET

    Sergio Pujol es profesor titular de “Historia del siglo XX” en la Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) e investigador Independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en temas de historia cultural argentina. Es autor de los libros Las canciones del inmigrante; Jazz al sur. La música negra en la Argentina; Valentino en Buenos Aires. El espectáculo en los años 20; Como la cigarra. Biografía de María Elena Walsh; Discépolo, una biografía argentina; Historia del baile (De la milonga a la disco); La década rebelde. Los años 60 en la Argentina; Rock y dictadura. Crónica de una generación (1976-1983); En nombre del folclore. Biografía de Atahualpa Yupanqui; Las ideas del rock: genealogía de la música rebelde; Canciones argentinas (1910-2010); Cien años de música argentina; Oscar Alemán, la guitarra embrujada; y El año de Artaud. Rock y política en 1973 (en prensa). Recibió diploma al mérito por la fundación Konex y en 2002 la University of Iowa (EEUU) le otorgó el título de Fellow in Creative Writing. Ha colaborado en medios periodísticos y académicos del país y del exterior. www.sergiopujol.com.ar.

Published

2020-03-17

Similar Articles

1-10 of 248

You may also start an advanced similarity search for this article.