“Universality plus difference"? Notes on cosmopolitanism and music

Authors

  • Omar Corrado Academia Nacional de Bellas Artes

Keywords:

cosmopolitanism, Latin American Art Music, identities

Abstract

In recent decades, the concept of cosmopolitanism has acquired considerable relevance in different areas of knowledge, which is reflected in a profuse multidisciplinary bibliography. In the theoretical discussion, this notion is far from a consensus, partly due to the different ideological and disciplinary perspectives at play. The aim here is to explore some of these perspectives in order to reflect on a significant repertoire of situations in twentieth-century Latin American classical music, in which the tensions between belonging and exclusion are manifested, in relation both to local traditions and to international languages.

Author Biography

  • Omar Corrado, Academia Nacional de Bellas Artes

    Graduado en el Instituto Superior de Música de la Universidad Nacional del Litoral. Doctor en Historia de la Música y Musicología por la Universidad de París IV-Sorbona. Fue becario del Gobierno de Francia, del Instituto Goethe, del Servicio Alemán de Intercambio Académico (DAAD) y de la Fundación Paul Sacher (Basilea). Ha realizado actividades docentes de posgrado como profesor invitado, ha dictado conferencias y participado en congresos en numerosas universidades e instituciones de Europa, las Américas y Asia. Sus trabajos fueron publicados en revistas especializadas, en diccionarios y enciclopedias internacionales y en actas de congresos. Es autor de los libros Música y modernidad en Buenos Aires 1920-1940 (2010), Vanguardias al Sur. La música de Juan Carlos Paz (2010, 2ª. 2012), Sonografía de la pampa. Música argentina durante el primer peronismo (1945-1955) (2023) y compilador de los volúmenes colectivos Estudios sobre la obra musical de Graciela Paraskevaídis (2014) y Recorridos. Diez estudios sobre música culta argentina de los siglos XX y XXI (2019). Obtuvo el Premio de Musicología de Casa de las Américas (Cuba, 2008) y el Premio Konex (Argentina, 2009 y 2019). Fue Profesor Titular Regular en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (1995-2019).

References

Aharonián, Coriún. “La creación y el consumo musicales como índice de la lucha contra la dependencia en América Latina”. Conversaciones sobre música, cultura e identidad. Montevideo: Ombú, 1992, cap. XI, pp. 105-119.

Aharonián, Coriún.” ¿Otredad como autodefensa o como sometimiento?”. Hacer música en América Latina. Montevideo, Tacuabé 2012, cap. 9, pp. 139-147. En www.latinoamerica-musica.net, sección Punto de vista, snp [4], última consulta 4-5-2021

Appiah, Kwame Anthony. Cosmopolitismo. La ética en un mundo de extraños. Buenos Aires: Katz, 2007.

Arcos Ramírez, Federico. “El cosmopolitismo con adjetivos: las alternativas sentimental y dialógica al globalismo liberal”, Anuario de Filosofía del Derecho, Madrid, 13 (XXIX), (2013): 255-290

Beck, Ulrich, La mirada cosmopolita o la guerra es la paz. Barcelona: Paidós, 2005.

Beck, Ulrich; Levy, Daniel. Cosmopolitanized Nations: Reimagining Collectivities in World Risk Society. FMSH-WP-2013-27 (february 2012), disponible en https://shs.hal.science/halshs-00795250/document, p. 6.

Benhabib, Seyla. “Otro universalismo: Sobre la unidad y diversidad de los derechos humanos”, Isegoría 39, 2008, cit. en Arcos Ramírez, Federico. “El cosmopolitismo con adjetivos: las alternativas sentimental y dialógica al globalismo liberal”, Anuario de Filosofía del Derecho, Madrid, 13 (XXIX), (2013): 255-290.

Borges, Jorge Luis. “El escritor argentino y la tradición”, en Obras completas. Buenos Aires: Emecé, 1974, 267-274. Conferencia dictada en el Colegio Libre de Estudios Superiores en 1951, publicada en diversas ediciones.

Borio, Gianmario, “La storia dei concetti musicali: metodi e obiettivi”, Borio Gianmario y Gentili, Carlo. (ed.) Storia dei concetti musicali/ 1, Roma: Carocci, 2007, 11-28.

Bravo Velásquez, David. “Sanjuanito futurista (análisis)”, Opus, Año III, nro. 31, (enero 1989): 43-44.

Cartas a J. C. Paz. Buenos Aires: Agrupación Nueva Música, 1987

Corrado, Omar. Vanguardias al sur. La música de Juan Carlos Paz. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2012.

Delanty, Gerard. “The Cosmopolitan Imagination: Critical Cosmopolitanism and Social Theory”, The British Journal of Sociology, vol. 57, nro. 1 (2006): 25-47

Etkin, Mariano, “Los espacios de la música contemporánea en América Latina”, Revista del Instituto Superior de Música-UNL, nro. 1 (1989): 47-58.

Gandini, Gerardo. “Estar”. En Segundas Jornadas Nacionales de Música del siglo XX: 63-65. Córdoba, 27-31 de agosto de 1984.

Harvey, David. El cosmopolitismo y las geografías de la libertad. Madrid: Akal, 2017.

Jaramillo Marín, Jefferson. “Cosmopolitismo(s) y Modernidad(es), Diálogo de saberes, nro. 29, Julio-diciembre 2008: 175-200

Kagel, Mauricio. Notas interiores del disco Siglo XX, Comar JJ095, 1965.

Kater, Carlos. “Villa Lobos e a melodía das montanhas: contribuiçao à revisão crítica da pedagogía musical brasileira”. Latin American Music Review, 5, nro. 1, (1984): 102-105.

Madrid, Alejandro. “Transculturación, performatividad e identidad en la Sinfonía N° 1 de Julián Carrillo. Resonancias 7 (12), (2003): 61-86.

Mellino, Miguel. La crítica poscolonial. Descolonización, capitalismo y cosmopolitismo en los estudios poscoloniales. Buenos Aires: Paidós, 2008.

Mendieta, Eduardo, “From imperial to dialogical cosmopolitanism”, Ethics & Global Politics, 2, nro.3. (2009): 241-258

Merino (Luis),"Nuevas luces sobre Acario Cotapos", Revista musical Chilena, 159, (1983): 3-49.

Móndolo, Ana María. Roberto García Morillo, disponible en (http://www.musicaclasicaargentina.com/garciamorillo/index.htm).

Móndolo, Ana María; Ceñal, Néstor. “Roberto García Morillo”. Revista del Instituto de Investigación Musicológica Carlos Vega, 10 (1989): 33-71.

Passos Felicissimo, Rodrigo. Estudo Interpretativo da Técnica Composicional Melodia das Montanhas, utilizada nas pecas orquestrais: New York Sky-Line Melody e Sinfonia No. 6 de Heitor Villa-Lobos. Tesis de Doctorado: Universidade de São Paulo, 2014, disponible en https://teses.usp.br/teses/disponiveis/27/27158/tde-30102014-155944/publico/RodrigoPassosFelicissimoVCorrig.pdf

Paz, Juan Carlos. “Música argentina- 1952”, Buenos Aires Musical, nro. 104, (2 de mayo de 1952): 7.

Remotti, Francesco. L´ossesione identitaria. Roma: Laterza, 2010.

Remotti, Francesco. Somiglianze. Una via per la convivenza. Edizione digitale. Bari-Roma: Laterza, 2022. [Ed. original 2019]

Salgado, Luis Humberto. “Música vernácula ecuatoriana”. Opus, Año III, nro. 31, (enero 1989): 92-98. Publicado originalmente en Quito, Casa de la Cultura, 1952.

Salgado, Luis Humberto. “Sinopsis estética de la música ecuatoriana”. Opus, Año, III, nr. 31 (enero de 1989): 89-91.

Santos, Boaventura de Souza. Epistemologies of the South: Justice against epistemicide. Boulder, Colorado: Paradigm, 2014. Edición on line https://unescochair-cbrsr.org/pdf/resource/Epistemologies_of_the_South.pdf

Scarabino, Guillermo. El Grupo Renovación (1929-1944) y la “nueva música” en la Argentina. Buenos Aires: Educa, 1999.

Schoenberg, E. Randol. “The Most Famous Thing He never Said”, en https://schoenbergblog.com. Artículo publicado originalmente en Newletter No. 4, (November 2002). Jewish Music Institute: International Centre for Supressed Music

Scott, Derek, “Cosmopolitan Musicology”. En Confronting the National in the Musical Past, editado por Elaine Kelly, Markus Mantere and Derek Scott, 17-30. London: Routledge, 2018, disponible en http://eprints.whiterose.ac.uk/139840/

Siskind, Mariano. “El cosmopolitismo como problema político: Borges y el desafío de la modernidad”, Variaciones Borges, (Pittsburg) nro. 24, 2007: 75-92.

Siskind. Mariano. Deseos cosmopolitas. Modernidad global y literatura mundial en América Latina. Buenos Aires: FCE, 2016.

Tarasti, Eero. “An essay in post-colonial analysis: Sibelius as an icon of the Finns and others”. En Sibelius studies, editado por Timothy Jackson y Veijo Murtomaki, 3-11. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

Tsing, Anna, “The Gobal Situation”, Cultural Anthropology, Vol. 15, nro. 3, (August. 2000): 327-360, cit. en Stokes, Martin “On Musical Cosmopolitanism” Macalester International, vol. 21 (2008): 3-26.

Turino, Thomas. Nationalists, Cosmopolitans, and Popular Music in Zimbabwe. Chicago and London: University of Chicago Press, 2000.

Wong Cruz, Ketty. Luis Humberto Salgado. Un Quijote de la música. Quito: Banco Central del Ecuador- Casa de la Cultura Ecuatoriana Benjamín Carrión, 2003-2004.

Wong, Ketty.” Una aproximación a la técnica serial en la obra de Luis Humberto Salgado”, Neuma, (Talca), Año 16, Vol. 2 (2023): 33-52.

Published

2024-10-15

Similar Articles

1-10 of 242

You may also start an advanced similarity search for this article.