I Want Music to Express What Is Going on in South America. the Third-World Music Turn in Leandro “Gato” Barbieri’s Jazz Style

Authors

  • Sergio Alejandro Pujol Universidad Nacional de La Plata; CONICET

Keywords:

Barbieri, Jazz, Revolution, Latin America, Music, 60s/70s

Abstract

Today, when contemporary jazz musicians are willing to beyond the canonic tradition of jazz, the music of composer and saxophonist Leandro “Gato” Barbieri acquires a pioneering and groundbreaking significance. With his music, a new musical conversation started between jazz and Latin American folk genres (mainly from Argentina and other regions of South America). Barbieri had been a widely acclaimed musician for a long time in the European free jazz style scene by the time he took a decisive musical turn that would drive his music closer to the cultural and political milieu of his time. His political choices coincided with the onset of civil right movements and a new revolutionary spirit that was rising in Latin America during 1969-1975. As the working title of this paper suggests, I will examine the ways and cultural significance of what could be called the “Third World Music Turn” in the music of Argentina’s most famous jazz musician.

Author Biography

Sergio Alejandro Pujol, Universidad Nacional de La Plata; CONICET

Sergio Pujol es profesor titular de “Historia del siglo XX” en la Facultad de Periodismo y Comunicación Social de la Universidad Nacional de La Plata (UNLP) e investigador Independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en temas de historia cultural argentina. Es autor de los libros Las canciones del inmigrante; Jazz al sur. La música negra en la Argentina; Valentino en Buenos Aires. El espectáculo en los años 20; Como la cigarra. Biografía de María Elena Walsh; Discépolo, una biografía argentina; Historia del baile (De la milonga a la disco); La década rebelde. Los años 60 en la Argentina; Rock y dictadura. Crónica de una generación (1976-1983); En nombre del folclore. Biografía de Atahualpa Yupanqui; Las ideas del rock: genealogía de la música rebelde; Canciones argentinas (1910-2010); Cien años de música argentina; Oscar Alemán, la guitarra embrujada; y El año de Artaud. Rock y política en 1973 (en prensa). Recibió diploma al mérito por la fundación Konex y en 2002 la University of Iowa (EEUU) le otorgó el título de Fellow in Creative Writing. Ha colaborado en medios periodísticos y académicos del país y del exterior. www.sergiopujol.com.ar.

Published

2020-03-17