Sonography of the Pampa: the <i>Pampeanas</i> (1947-1954) by Alberto Ginastera in the Context of the First Peronism

Authors

  • Omar Corrado Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Keywords:

Alberto Ginastera, Carlos Astrada, <i>Pampeanas</i>, Argentine “Pampa”, Peronism

Abstract

The three works that under the title of Pampeanas composes Alberto Ginastera are contemporary with the philosophical reflections of Carlos Astrada that thematize that landscape, determining the constitution of the gaucho myth and its projection in Argentine history until the middle of the twentieth century. Both disciplinary fields, music and philosophy, appeal to different conceptual and sensitive tools to refer to that geography. Through them emerge different temporalities, superimposed, manifested in theoretical frameworks, musical material and compositional techniques of different historical depth, whose ideological and aesthetic repercussions in the cultural and political context of the time the present article analyzes. Also explored are the relationships between historicity and myth: between the thinking and representation of the Pampa within the continuing traditions of the nineteenth century and contemporaneity—both in the field of production and in the metaphors employed to refer to it.

Author Biography

Omar Corrado, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

es Graduado del Instituto Superior de Música de la Universidad Nacional del Litoral (Argentina) y Doctor en Historia de la Música y Musicología por la Universidad de París IV-Sorbona. Fue becario del Gobierno de Francia, del Instituto Goethe, del Servicio Alemán de Intercambio Académico y de la Fundación Paul Sacher. Ha realizado actividades docentes de posgrado como profesor invitado, dictado conferencias y participado en congresos en numerosas universidades e instituciones de Europa y las Américas. Sus trabajos fueron publicados en revistas especializadas, diccionarios, enciclopedias y actas de congreso internacionales. Es autor de los libros Música y modernidad en Buenos Aires 1920-1940, de Vanguardias al Sur. La música de Juan Carlos Paz y compilador del volumen colectivo Estudios sobre la obra musical de Graciela Paraskevaídis. Obtuvo el Premio de Musicología de Casa de las Américas (Cuba) y el Premio Konex (Argentina). Es Profesor Titular Regular en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires y Miembro de Número de la Academia Nacional de Bellas Artes (Argentina)

Published

2019-03-12